Langmusi: Nomaden - Reisverslag uit Langmutian, China van Astrid - WaarBenJij.nu Langmusi: Nomaden - Reisverslag uit Langmutian, China van Astrid - WaarBenJij.nu

Langmusi: Nomaden

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

21 Juli 2017 | China, Langmutian

Hoi allemaal,
Dit maal niet een blog van 1 dag maar meteen van 2, want wij hebben afgelopen 2 dagen doorgebracht bij nomaden.
Gisterochtend hadden we eerst nog ontbijt bij het cafe, dat bleek bij ons overnachting in te zitten. We hadden dus allebei pannekoeken met kaneel en suiker en lekker een kop thee.
Om 10 uur stond onze gids, die geen engels sprak, op ons te wachten met 3 paarden. Na een korte instructie over hoe we om moeten gaan met de paarden gingen we dan op weg. Eerst een stukje het dorp uit met paard aan de hand en daarna erop. Dat was toch best spannend. Ik had een schimmel, later Willem genoemd, en Koen een zwart paard, later Henk genoemd.
Na zo'n 2 uur rijden door een heuvelachtig graslandschap kwamen we aan bij een witte nomadentent waar we lunch kregen. Dit vrouwtje was super lief en woonde daar met haar baby. Een man hebben we niet gezien. Ze maakt voor ons rijst met aardappelen en paprika en natuurlijk thee. Dat was erg lekker en voedzaam en na een goede ontspannend zijn we doorgereden. Het landschap werd steeds ruiger en we kwamen steeds meer yaks tegen. Het werd ook wel wat spannender want Willem luisterde niet zo goed en had zijn eigen willetje, maar rond 16 uur kwamen we dan toch aan in het nomadendorp.
Ons gastgezin was blijkbaar even weg maar we mochten al in de tent gaan zitten die gemaakt was van yakhaar, niet erg winddicht dus maar wel knus en bijzonder. Onze gids keek vooral veel op zijn telefoon.
Na een tijdje kwam gelukkig het gastgezin thuis, ze waren even weg op de brommer, die ook gebruikt word voor het bijeendrijven van de yaks. We werden meteen warm welkom geheten en gingen mee water halen. Dat was bij een klein bronnetje aan de zijkant van het dorp, waar alle 5 gezinnen water haalden. Het was daar dus erg gezellig.
Eenmaal terug hebben we geholpen met de yakdung (gedroogde poep) te verzamelen, wat ze gebruiken voor de kachel/fornuis.
Ondanks dat alles primitief was hadden wel veel mensen een telefoon en met een zonnepaneel konden ze die dan opladen.
'S avonds werden de koeien binnengehaald en de moeders met kalven werden vastgebonden zodat ze de volgende ochtend gemolken konden worden. Pas als alles gedaan was (bijna alles door de vrouwen, de mannen doen weinig) werd het eten gemaakt: een soort pasta met aardappels en gedroogd vlees en natuurlijk weer thee. Eenmaal klaar met eten bleek het gezin te bestaan uit: vader, moeder en 3 zoons waarvan onze gids er 1 is (vermoeden we). Met deze 7 mensen (incl. wij) sliepen we in de tent; allemaal op een rijtje dus. Het was inmiddels al 23 uur en pikkedonker maar wel helder en super veel sterren. Helaas snurkten er meerdere mensen en liepen de honden en koeien rondom de tent behoorlijk geluid te maken: het was dus een beetje een onrustige nacht.
Vanochtend waren we alweer vroeg wakker: rond 7 uur was onze gastvrouw al druk in de weer. Een aantal koeien liepen nog los dus werden vastgemaakt en ontbijt werd bereid: ei met tomaat, paksoi en bouillon.
Hierna gingen we kijken bij het melken; het kalf werd losgelaten en ging bij zijn moeder drinken waardoor de melkproductie op gang komt. Na een paar minuten wordt het kalf teruggetrokken en word moederkoe gemelkt. Hierna worden beiden vrijgelaten voor de dag. Tijdens het melken maakte onzen gids onze paarden al klaar en rond 9 uur gingen we op pad. Vandaag was veel omlaag en dat was behoorlijk zwaar. Na een korte lunchpauze rond 11 uur was het dus behoorlijk afzien. Zelf heb ik behoorlijk spierpijn rond mn billen en rond mn rechterknie. Gelukkig is het er snel uitgelopen tijdens een pauze.
Rons 15 uur kwamen we dan weer aan in Langmusi: maar goed ook want de paarden hadden ook weinig zin meer.
Nu dus even lekker uitrusten.

• 21 Juli 2017 - 11:17

Marian:

Wat een belevenis. En wat leven die mensen anders, maar toch met een brommer haha. Ja, billenspierpijn zullen jullie nog wel even houden. was het eren wel lekker, en heb je ook verse melk gedronken? Nu maar weer op naar de volgende locatie, goede reis! Liefs Mama

• 21 Juli 2017 - 21:12

Co:

Wat een leuke ervaring zeg dat lijkt mij ook wel wat! (denk dat ik ronald niet op een paard krijg en ook niet te slapen op een rijtje in een tent hahaha) succes met de spierpijn zo zal je je Willem nog wel even herinneren ... :-) Liefs, tante co

• 22 Juli 2017 - 10:40

Rene:

Wat een belevenis weer, dat dit nog bestaat en dat je er naar toe kan.
    Het zal er wel prachtig geweest zijn. Ik hoop dat je straks met hele mooie foto's thuis komt.
    Gr Rene

• 23 Juli 2017 - 13:27

Opa En Oma:

hallo samenwat fijn om je te volgen geniet er van he ik hoop dat je mooi weer houd groetjes van opa en oma