Lijiang en Kunming - Reisverslag uit Kunming, China van Astrid - WaarBenJij.nu Lijiang en Kunming - Reisverslag uit Kunming, China van Astrid - WaarBenJij.nu

Lijiang en Kunming

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

31 Juli 2017 | China, Kunming

Hoi allemaal,

Vandaag ook weer een blog over 2 dagen. Gisterochtend was onze relax-ochtend. Even lekker uitslapen, relaxen op ons eigen dakterras en de tassen inpakken. Tegen twaalven gingen we op stap richting de Black Dragon Pool. Dit zou een mooi meer zijn met uitzicht op Jade Snow Mountain. Dus via de oude stad gingen we die kant en hadden we het behoorlijk snel gevonden.
Eenmaal daar bleek het park nog behoorlijk groot met ook nog flink wat entree geld. Door de inspannende afgelopen en komende dagen besloten we dit dus maar niet te doen en lekker nog wat door de oude stad te slenteren.
Na nog wat souvenirs te hebben gekocht zijn we lekker gaan relaxen in een leuk koffie tentje in de oude stad met een prachtig uitzicht over de typerende daken en kleine straatjes.
Eind van de middag gingen we op tijd op zoek naar eten want we moesten om half 8 terug zijn bij het hotel voor onze baggage en een taxi naar het treinstation.
Gelukkig bracht de jongen van het hostel naar de grote weg. De oude stad is nogal een doolhof dus als we zelf hadden moeten zoeken was het nogal een gedoe geweest.
Eenmaal op het treinstation was het behoorlijk druk. De trein had 16 wagons die zo goed als vol zaten. De rest werd onderweg opgevuld.
Helaas lagen Koen en ik niet in dezelfde cabine. Dat wisten we van te voren en we hadden van het booking-bureau een zin in chinees meegekregen om om hulp te vragen. Op die manier konden we dan hopelijk alsnog bij elkaar liggen. Eenmaal in de trein zat Koen in wagen 3 en ik in wagen 2 en de deur tussen die 2 was op slot. Waar Koen lekker op zijn bed ging liggen, werd ik een beetje onrustig dus ben mensen gaan aanspreken. Het personeel was helaas niet heel behulpzaam, maar er zat in mijn wagen een gezin waarvan de man Frans was en de vrouw Chinees, maar ze woonden in Zwitserland en spraken zowel Chinees als Engels. Zij konden mij vertellen dat de deuren open gingen als we gingen rijden. Op dat moment bleek dat niet alleen Koen en ik gescheiden lagen maar er was ook een Chinees gezin dat gescheiden lag. Samen met de moeder van het gezin zijn we gaan schuiven en uiteindelijk lagen Koen en ik bij elkaar. We lagen dan wel op 2 bovenste bedden in plaats van een bovenste en onderste maar dat was prima.
De nacht zelf was behoorlijk onrustig. Koen was eigenlijk te breed en te lang voor het bedje en de trein stopte regelmatig. In Dali kwamen er nog veel mensen de trein in dus dat was erg onrustig en vooral luidruchtig.
Vanochtend om 5 uur ging de radio in de cabines aan om mensen wakker te maken. Om 5.50 uur kwamen we aan in Kunming. Daar gingen we op zoek naar een taxi: wat een gedoe!
Iedereen dook bovenop ons om te helpen maar het woord "taxi" begrepen ze niet. Wel wilden ze alles op ons blaadje lezen waar het adres van het hotel op stond. Uiteindelijk liepen we een stuk richting de hoofdstraat en vonden een taxi.
Eenmaal in het hostel moesten we tot 7 uur wachten totdat er iemand kwam die engels sprak. Dat was op zich geen ramp. Helaas bleek wel dat het Stenen Woud, waar we vandaag heen wilden, niet zo makkelijk te bereiken was. De excursie ernaartoe was ook vol dus de enige optie was een wat duurdere auto met chauffeur huren. Uiteindelijk besloten we het toch te doen en dat bleek de goede keus. Onderweg konden we nog even wat slapen en eenmaal aangekomen bij het Stenen Woud, konden we voor halve prijs naar binnen. Ook kochten we een kaartje voor de elektrische auto's in het park. Dat scheelde veel saaie stukken lopen.
Eenmaal in het park was het heel erg druk. Pas als we een beetje tussen de stenen door liepen, konden we de Chineze groepen met vlaggetjes ontwijken. Het uitzichtpunt in het midden van het park was het mooiste: vanaf daar konden we wat mooie foto's maken. Na 2.5 uur rondlopen vonden we het mooi geweest en belden we onze chauffeur.
We zijn heel blij dat we het gedaan hebben en het was zeker de moeite waard. We hoopten wel op een meer "wauw"-gevoel maar dat kregen we niet.
Eenmaal terug in het hostel konden we inchecken en lunchen en nog even bijslapen en douchen.
Vanavond hebben we ook in het hostel gegeten, zodat we lekker vroeg weer naar de kamer en naar bed kunnen. Morgen moeten we om 6.30 uur met de taxi naar het vliegveld voor ons volgende hoogtepunt: de rijstterrassen ten Noorden van Guilin.

Tot morgen dus voor een nieuw avontuur.

Liefs Astrid

• 01 Augustus 2017 - 18:31

Jan:

Je hebt van die dagen, maar zo te zien hebben jullie het wel weer overleefd. Ik krijg zo veel indrukken ik denk dat we maar een avondje moeten plannen met een video presentatie van jullie reis met de nodige uitleg! geniet ze daar en tot horens. Knuffel Jan